Wednesday, January 5, 2011

Masih lagi mengantuk walaupun sudah tidur


Jika anda sudah tidur berjam-jam tapi masih terasa mengantuk, maka anda perlu waspada adanya penyakit di dalam tubuh anda. Rasa mengantuk merupakan tanda yang diberikan tubuh agar anda beristirehat, yang biasanya datang di malam hari atau ketika letih.

Namun kondisi tertentu dapat membuat orang selalu merasa mengantuk, bahkan di waktu kerja. Apa penyebabnya? berikut beberapa penyebab yang membuat orang selalu mengantuk sepanjang hari:

1. Anemia (kurang darah)

Anemia merupakan penyebab utama rasa mengantuk sering datang. Kekurangan darah menyebabkan kurangnya zat besi, sel darah merah yang diperlukan untuk membawa oksigen ke jaringan dan organ tubuh pun berkurang, sehingga menyebabkan orang sering merasa mengantuk.

2. Hipotiroid (menurunnya pengeluaran hormon tiroid)

Tiroid adalah kelenjar kecil di dasar leher, yang berfungsi mengawal metabolisme dan kecepatan mengubah bahan bakar menjadi tenaga. Ketika kelenjar kurang aktif dan fungsi metabolisme terlalu lambat, orang boleh merasa badan lesu dan selalu mengantuk.

3. Diabetes

Glukosa adalah bahan bakar dari tenaga yang dilepaskan dalam sel-sel keranana adanya oksigen. Orang dengan diabetes memiliki tingkat glukosa darah yang tinggi, kerana tubuh tidak dapat menggunakan glukosa ini untuk menyediakan tenaga. Oleh kerana itu, individu dengan diabetes mengeluh merasa letih dan mengantuk sepanjang waktu.

4. Dehidrasi

Keletihan dan mengantuk boleh merupakan kesan kepada dehidrasi. Segeralah cukupkan keperluan air dalam tubuh agar selalu merasa segar dan bersemangat.

5. Depresi

Depresi bukan hanyan gangguan emosi tetapi juga banyak menyebabkan gejala fizikal. Keletihan, selalu mengantuk, sakit kepala dan kehilangan nafsu makan adalah salah satu gejala yang paling umum pada orang yang mengalami depresi.

6. Gangguan tidur

Gangguan tidur seperti sleep apnea dan insomnia juga dapat menyebabkan perasaan keletihan dan mengantuk terus-menerus. Tidur digunakan untuk mengfungsikan tubuh kembali, sel-sel tubuh memperbaiki dan meremajakan diri.

Sementara pada orang yang menderita kurang tidur kerana insomnia, sleep apnea, maka sistem pernafasan akan terhambat sehingga sering menyebabkan keletihan dan mengantuk.

7. Penyakit jantung

Ketika anda mudah merasa letih dan mengantuk dalam melakukan kegiatan sehari-hari, sebaiknya anda harus memastikan bahawa jantung anda dalam keadaaan yang baik, kerana selalu mengantuk boleh menjadikan pertanda awal penyakit jantung.

8. Sindrom keletihan kronik

Letih biasanya segera hilang ketika anda sedang istirehat. Tapi untuk sindrom keletihan kronik (chronic fatigue syndrome), letih tidak cepat hilang dan biasanya dikesan dengan kelesuan, mengantuk, cepat marah, nyeri otot dan dalam beberapa kes terjadi hilangnya akal.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails