Thursday, January 20, 2011

TEMPOH MINIMA HAID



Soalan; Assalamualaikum wbt, Saya ingin bertanya berkenaan masalah haid. Jika darah keluar pada waktu zohor (hanya beberapa titik) tetapi pada waktu asar tidak ada hingga lah ke subuh esoknya. Apakah yang perlu dilakukan? Perlukah mandi hadas pada subuh itu? Perlukah qadak solat? Bagaimanakah cara untuk mengira kiraan hari yang sebenarnya. Terima kasih.


Jawapan;

Menurut mazhab Syafiie, sekurang-kurang tempoh haid ialah sehari semalam (24 jam) dengan wujudnya darah secara berterusan. Maksud wujud darah secara berterusan tidak semestinya dengan ia mengalir keluar. Memadai dengan diketahui bahawa darah itu ada iaitu sekira-kira jika diletakkan kapas atau kain, akan terlihatlah kesan darah padanya.

Oleh kerana ditetapkan tempoh sekurang-kurang haid ialah sehari semalam, maka darah yang datang kurang dari tempoh itu, ia bukanlah darah haid, tetapi darah istihadhah atau darah penyakit. Wanita terbabit hendaklah mengerjakan solat seperti biasa (setelah membersihkan farajnya dan mengambil wudhuk) dan solat yang ditinggalkan kerana menyangka kedatangan haid hendaklah diqadha. Tidak perlulah ia mandi kerana darah tersebut bukanlah darah haid.

Untuk membaca lebih lanjut tentang permasalahan haid dan darah wanita, sila ke blog (http://fiqh-am.blogspot.com/), di situ ada dihuraikan dengan terperinci.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails