Wednesday, April 28, 2010

GADEK - Episod 1



Di dalam sebuah perkampungan orang asli yang terletak dengan berhampirn dengan Gunung Tahan, tinggal sepasang suami isteri bersama anak lelaki tunggal mereka. Kanak-kanak lelaki ini berumur 13 tahun dan dinamakan ‘Gadek’.

Gadek gemar mengikut bapanya pergi memburu. Namun, tidak selalu ayahnya membenarkan dia ikut sama pergi memburu.
“Gadek masih kecil, nanti dah dewasa, ayah bagi ikut kemana sahaja ayah pergi memburu,” kata ayah Gadek sambil tersnyum.
“Macam mana nak tahu Gadek dah dewasa ke belum ayah?” soal Gadek , seolah-olah tidak sabar untuk menjadi dewasa.

Ayah Gadek terdiam. Dia termenung seketika. Dia cuba emikirkan satu jawapan yang bakal menguntungkannya dan anak lelaki kesayangannya itu. Dia menyoal dirinya sendiri, “apakah yang dapat aku ajarkan anak aku ini tentang kehidupan?”

“Gadek…”ayah Gadek memulakan kata. “Gadek Nampak tak pokok kelapa yang paling tinggi di hujung kampong kita ni?”Tanya ayah Gadek

“Nampak ayah…..tapi kenapa?”balas Gadek.

“Di atas pokok kelapa itu, Cuma ada sebiji buah kelapa yang sudah tua. Tapi ia tidak pernah jatuh ke tanah. Panahlah buah kelapa itu sampai jatuh, dan Gadek akan menjadi seorang dewasa,” jelas ayah Gadek.

“Itu saja? Lepas buah kelapa tu jatuh, Gadek boleh ikut ayah pergi ke mana saja?” Tanya Gadek yang semakin tidak sabar untuk bergelar dewasa.

“Ya, betul. Gadek boleh ikut ayah pergi memburu kemana sahaja yang ayah pergi kalau buah kelapa tu dah jatuh,” balas ayah Gadek lagi lalu keluar menuju ke hutan untuk memburu.

“Ini sudah bagus. Kalau setakat panah buah kelapa, hari ini pun aku boleh jadi orang dewasa,”kata Gadek dengan penuh yakin. Lalu Gadek terus berlari kearah hujung kampong sambil menjinjing panahnya. Dia berlari sambil terbayang betapa seronoknya kalau dia dapat mengikut ayahnya memburu di kawasan pergunungan.
Di sana banyak terdapat binatang buruan seperti kancil, pelanduk, kijang dan rusa. Tidak sabar rasanya Gadek hendak merasa hasil tangkapan sendiri.

Akhirnya Gadek sampai ke penghujung kampung. Dia berdiri betul-betul di bawah pokok kelapa yang dimaksudkan oleh ayahnya sebentar tadi. “Wah!Tinggi jugak pokok kelapa ni,” jerit Gadek sambil cuba memerhatikan buah kelapa tua di atas pokok itu. Buah kelapa itu kelihatan begitu kecil, seolah-olah ia cuma sebesar ibu jari sahaja.

Gadek tidak mahu melengahkan masa lagi. Lalu dikeluarkan anak panah dari dalam bakul kecil yang di pikul di belakangnya. Gadek pun mula memanah. Satu demi satu anak panah meluncur laju menuju ke arah buah kelapa itu. Namun sayangnya, tidak satu pun yang mengena. Malahan, anak panah Gadek hanya sampai tidak lebih daripada separuh batang pokok kelapa itu sahaja.

Gadek cuba memanah dengan sekuat hati tetapi anak panahnya masih tidak dapat melepasi separuh ketinggian pokok kelapa itu. Gadek menjadi marah dan keletihan. Dia tidak berdaya lagi hendak menarik anak panahnya setelah hampir dua jam dia mencuba. Lalu dia pulang ke rumah dengan perasaan kecewa.

bersambung...~~~

sumber: NIQ

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails