Tuesday, April 27, 2010

Salot


Seorang Yahudi bertanya,
"Katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan didapati oleh orang yang solat?"

Rasulullah s.a.w bersabda: "Jagalah waktu2 solat terutama solat yang pertengahan, solat zuhur,
pada saat itu nyalakan neraka Jahanam, orang Mukmin yang mengerjakan solat ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari kiamat". Sabda Rasulullah s.a.w lagi: "Manakala waktu Asar, adalah saat dimana Nabi Adam a.s memakan buah khuldi. Orang mukmin yang mengerjakan solat Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir".

Setelah itu Rasulullah s.a.w membaca ayat yang bermaksud : "Jagalah waktu- waktu solat terutama sekali solat yang petengahan, solat Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam a.s diterima. Seorang Mukmin yang ikhlas mengerjakan solat maghrib kemudian meminta sesuatu daripada Allah maka Allah akan perkenankan".

Sabda Rasulullah s.a.w: " solat Isyak (attammah). katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan solat Isyak berjemaah, Allah S.W.T haramkan daripada terkena nyalanya api neraka dan diberinya cahaya untuk menyeberangi titi sirath."

Sabda Rasulullah s.a.w seterusnya:" solat Subuh pula, seorang Mukmin yang mengerjakan solat subuh selama 40 hari secara berjemaah, diberi Allah S.W.T dua kebebasan iaitu:
1. Dibebaskan dari api neraka
2. Dibebaskan daripada nifaq ( sifat Munafik)

Sumber min: Buku Soal jawab remeh temeh tentang Solat
Penulis: Ustaz Mohammad Nidzam Abdul Kadir

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails