Wednesday, April 21, 2010

Isu Nuklear, Turki Tempelak Amerika dan Sekutunya

Turki menegaskan bahawa negaranya tetap akan menyokong pendirian Iran terhadap isu nuklear dan menganggap bahawa setiap tindakan keras yang dikenakan terhadap Teheran akan terbukti tidak berkesan.


"Turki selalu menyokong pendirian Iran berkenaan isu nuklear ini," kata Menteri Luar Negeri Turki, Ahmet Davutoglo dalam satu sidang akhbar bersama-sama dengan Menteri Luar Negeri Iran, Manouchehr Mottaki sewaktu melawat program nuklear negara itu. Turki menolak setiap tindakan hukuman terhadap Iran, dan menyatakan bahawa masalah nuklear Iran hanya boleh diselesaikan terbaik melalui cara diplomatik.

"Kita perlu menggunakan cara diplomatik untuk menyelesaikan masalah dan adapun melalui kekerasan seperti tentera, perang, mahupun sekatan tidak akan berhasil," katanya, yang menegaskan bahawa semua negara berhak atas tenaga nuklear untuk tujuan damai, namun begitu untuk senjata atom adalah tiada tempat di dunia .

"Penggunaan tenaga nuklear adalah hak semua bangsa, tetapi kita perlu menentang senjata atom di mana pun mereka berada di dunia kerana mereka membahayakan masa depan manusia dan mereka akan menimbulkan masalah."

Dalam menuduh Iran menghidupkan program nuklear tanpa bukti, AS adalah salah satu negara bersenjata nuklear terbesar dan satu-satunya yang menggunakan mereka terhadap negara-negara lain. Walaupun disokong PBB bahawa ia akan menyediakan bahan bakar untuk reaktor penyelidikan Teheran, diplomat tersebut menyatakan bahawa Turki akan bersedia untuk bertindak sebagai mediator dan Ankara akan "melakukan yang terbaik" untuk melihat apa yang boleh dilakukan untuk swap bahan api.

Beralih kepada kerjasama ekonomi, Davutoglo mengatakan bahawa kerjasama tenaga antara Iran dan Turki sedang berlangsung dan bahawa ia berharap akan meningkat dalam waktu dekat. Mottaki, untuk bahagian itu, memuji hubungan ekonomi tumbuh antara Teheran dan Ankara, mengatakan bahawa beliau berharap kemajuan perdagangan bilateral akan meningkat menjadi $ 20 bilion.

Tentang swap bahan api, Mottaki mengatakan bahawa itu masih berdiri dan dapat bertindak sebagai sebuah bangunan "kepercayaan" ukuran untuk kedua Iran dan sisi lain. Dia menambah bahawa Iran akan tetap "sikap logik" pada program tenaga nuklear. (link)

p/s : Negara yang menyokong penggunaan nuklear Iran adalah negara yang cerdik seperti Turki walaupun di sana ada negara-negara yang bodoh yang bertindak sebaliknya. Malang 1000x malang golongan yang bodoh tertipu dengan kebodohan sendiri..

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails