Monday, April 12, 2010

Dua Pelajar Menang Tempat Pertama Reka Cipta Sains Di China


BUKIT MERTAJAM, 12 April (Bernama) -- Dua pelajar Sekolah Menengah Sains Tun Syed Sheh Shahabudin (SMSTSSS) di sini yang mewakili Malaysia pada pertandingan Reka Cipta Sains Remaja Beijing di China baru-baru ini mengharumkan nama negara selepas memenangi tempat pertama dalam pertandingan itu.

Mas Aidil Mas Rosemal Hakim, 18 dan Nurein Ardini Samsuri, 16, memperoleh kejayaan itu menerusi hasil ciptaan mereka yang dikenali sebagai MoBanT Fibre, iaitu serat daripada batang pisang yang mampu menyerap minyak dalam air bagi mengelak pencemaran alam sekitar terutama di laut.

Menurut Nurein mereka mendapat ilham untuk mencipta produk itu selepas melawat rumah Mas Aidil yang mana ibu bapanya hanya membuang begitu sahaja batang pisang selepas mengambil buahnya.

"Jadi, kami pun membuat kajian mengenainya dan mengambil masa selama satu tahun setengah untuk melakukan proses penyelidikan dan kajian (R&D) dengan bantuan pelbagai pihak antaranya Universiti Sains Malaysia (USM) serta guru penasihat, Go Seow Ann," katanya pada sidang akhbar di SMSTSSS di sini Isnin.

Selain tempat pertama, pasangan berkenaan turut memenangi anugerah istimewa daripada Syarikat Semia, sebuah syarikat di China, pada pertandingan yang menyaksikan sebanyak 1,268 projek mengambil bahagian.

Pertandingan anjuran Beijing Association for Science and Technology itu disertai pelbagai negara antaranya Amerika Syarikat, Jepun, Jerman dan New Zealand dan Australia yang berlangsung pada 17 hingga 23 Mac lepas.

Menjelaskan mengenai proses menghasilkan bahan serat itu, Nurein berkata proses permulaannya adalah dengan memotong batang pisang berkenaan menjadi lebih kecil dan kemudiannya dibersihkan bagi membuang mikroorganisma seperti kuman.

"Ia kemudiannya dikisar dan selepas itu dikisar sekali lagi dan mencampurkannya dengan asid stearik dan kapur (kalsium karbonat).

"Cara mengggunakannya cukup mudah, iaitu dengan meletakkan bahan serat berkenaan di permukaan air dan ia akan menyerap semua minyak yang ada. Walaupun ia mengandungi minyak, tetapi bahan serat itu tidak akan tenggelam," katanya.

Katanya produk berkenaan boleh digunakan oleh pengusaha kapal yang sering meninggalkan kesan minyak pada permukaan air laut yang dibimbangi boleh memusnahkan hidupan laut.

"Mereka tidak perlu berbelanja besar kerana kos menghasilkan bahan ini cukup murah berikutan hanya menggunakan bahan semula jadi seperti batang pisang," katanya.

Beliau berkata pihak sekolah dengan kerjasama USM akan mempatenkan hasil reka cipta berkenaan secepat mungkin.


-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails