Tuesday, September 28, 2010

Cintakan Dunia Takutkan Mati


Solat jenazah telah diimamkan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan bersama kira-kira 3,000 orang. Lagi di sana.

Inilah kehebatan seorang pemimpin yang patut dicontohi dan berkebolehan dalam pelbagai bidang, mahupun duniawi dan ukhrawi.

Persoalannya, ada ke pemimpin-pemimpin dari UMNO yang mampu berbuat sedemikian? Ada ke bila ada ADUN UMNO yang mati, Najib jadi imam solat jenazah? Mampus tak ada. "Eeeeeiiiii takutnya, aku belum bersedia nak mati lagi," katanya. Maklumlah orang yang selalu bergelumang dengan dosa dan maksiat, yang mencintai dunia dan yang membenci akhirat memang macam tu.

Rasulullah SAW pernah bersabda :

والله سوف يرميك في" الوهان "مرض القلب. سألت صديقا ، "ما هوالوهان يا رسول الله؟" وقال نبينا ، "الحب في الدنيا ، وكرهت من الموت." - رواه أبو داود


" ....dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan'". Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu wahai Rasulullah?" Nabi kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati". (Riwayat Abu Daud)

WAllahua'alam ....

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails