Saturday, September 4, 2010

Susu terbaik untuk cegah nafas berbau

Makanan berbau tajam dan kuat, seperti bawang putih boleh menyebabkan bau mulut yang menyengat akibat kandungan sulfur pada bawang cukup tinggi. Namun, ada cara mudah untuk menghilangkan bau mulut akibat tindakan balas bawang.


Setelah Anda mengunyah makanan bercampur bawang putih, minumlah segelas susu kerana kandungan air dan lemak dalam susu efektif untuk mengurangi kadar sulfur sehingga bau mulut pun akan hilang. Penelitian mengenai hal tersebut dimuatkan dalam Journal of Food Science.

Allyl methyl sulphide (AMS) adalah komponen dalam bawang putih yang tidak boleh dipecah di usus selama proses pencernaan sehingga akan dikeluarkan oleh tubuh di akhir keringat atau nafa. Air putih dan beberapa jenis makanan, seperti kemangi sebenarnya cukup lumayan untuk mengurangi aroma bawang. Namun segelas susu ternyata jauh lebih efektif.

Dalam percoubaan yang dilakukan para ahli juga terlihat bahawa kombinasi antara susu dengan bawang putih sebelum ditelan lebih cepat menghilangkan bau mulut.

Selain itu, susu yang mengandung lemak (full-fat milk) juga memberi hasil yang lebih efektif menghilangkan bau dibanding susu rendah lemak, atau hanya meminum air putih. "Secara ilmiah terbukti minum atau makan makanan yang mengandung lemak, seperti susu boleh mengurangi aroma nafas berbau," kata Sheryl Barringer.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails