Thursday, September 30, 2010

Penipuan Kad Kredit Islam Maybank?

Ibnul Munzir

Beberapa bulan yang lalu, saya telah ditawarkan dengan Kad Kredit (Visa) Ikhwan, Maybank Islamic. Pada ketika itu saya keberatan untuk menerimanya kerana saya telahpun mempunyai beberapa Kad Kredit malah sebahagiannya telahpun saya tutup. Tetapi tawarannya agak menarik kerana ianya percuma dengan tidak perlu menggunakannya sebanyak 12 kali setahun sebagaimana Kad Kredit Islamik yang lain.

Saya rasa elok juga ambik tawaran ni. Apa salahnya sebab dah diberi percuma. Kalau ada keperluan boleh guna, kalau tidak simpan saja lah. Lalu sayapun terima.

Awal bulan ini saya menerima panggilan daripada pegawai Maybank bahagian Kad Kredit yang memaklumkan bahawa mereka berbesar hati menawarkan insurans sebanyak RM100,000 PERCUMA kepada semua pemegang Visa Ikhwan. Mereka meminta alamat surat menyurat untuk menghantarkan dokumen bagi ditandatangani. Mereka meminta butir-butir pewaris dan lain-lain dengan cara yang cukup profesional. Kalau tak biasa 'terkena' kita seolah-olah terbuai dengan kepetahannya bercakap sambil tergambar-gambar ganjaran besar yang mereka akan berikan. Tetapi oleh kerana saya telah banyak terdedah dengan perkara seumpama ini lalu saya bertanya, "Tak ada bayaran yang dikenakan ke untuk mendapatkan tawaran ini?" Barulah pegawai tersebut menjawab yang saya kena bayar RM290 lebih (tak ingat nilai yang tepat) sekali sahaja setahun. Kalau difikir dengan nilai insuran yang besar, apalah sangat bayaran tahunan sekecil itu. Meskipun tadi dia menyatakan bahawa insurans itu akan diberikan secara percuma. Seterusnya dia menjelaskan bahawa syarikat yang akan memberikan insurans itu ialah American Alliance Insurance.

Saya tersentak dengan nama syarikat itu. "Amerika?"... Lalu saya bertanya "Adakah ianya Islamik?" Ternyata pertanyaan ini menyebabkan dia seperti tersinggung. Katanya "Encik tidak perlu risau semua itu kerana ianya diberikan secara percuma kepada pemegang Visa Ikhwan." Sekali lagi dia menyebut perkataan percuma... Lantas saya bertanya lagi inginkan penjelasan lebih lanjut. "Bagaimana kalau saya menolaknya?" Lantas dengan suara yang agak menekan dia berkata "Encik tidak boleh menolak sebab insurans ini akan diberikan kepada semua pemegang Visa Ikhwan." Saya kata "Kalau begitu mengapa saya perlu membayar RM290 (tak ingat nilai tepat)?" Dia kata lagi hanya RM290 (tak ingat nilai tepat) sekali sahaja setahun. Oleh kerana dalam keadaan tension dan tak puas hati, saya kata kalau tidak Islamik, saya tak nak terima insurans itu dan saya akan tutup Visa Ikhwan saya. Lantas dia dengan nada marah mem'block' Visa Ikhwan saya saat itu juga.

Apakah ini bentuk baru manipulasi oleh syarikat Kad Kredit? Saya tidak menuduh Maybank melakukan manipulasi, tetapi dalam kes ini saya menganggapnya ia sebagai manipulasi. Awal tahun 2000 dahulu ketika belum banyak bank mempunyai Kad Kredit Islamik, saya menggunakan Debit Card HSBC yang dipanggil Amanah. Saya kena bayar RM80 setahun. Seterusnya apabila terdapatnya banyak bank yang menawarkan Kad Kredit Islamik, HSBC menawarkan perlepasan bayaran tahunan dengan syarat-syarat tertentu. Dengan RM80 setahun saya dapat menggunakan Debit Card itu dengan debit limit sebanyak RM15000. Saya juga mendapat perlindungan takaful dalam negara. Hari ini Visa Ikhwan dengan tawaran percuma tiba-tiba memaksa saya membayar RM290 (tak ingan nilai tepat) untuk perlindungan insurans yang tidak Islamik! Anda bayangkanlah...

Mujurlah syarikat insurans itu bernama Amerika. Allah telah menyedarkan saya atas nama yang jahat itu.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails