Thursday, January 28, 2010

DPPP Bidas Kelembapan Kerajaan...MEMANG LEMBAB




1. Negara amnya dan ummat Islam khasnya sekali lagi berada dalam keadaan resah dan tidak selesa dengan perkembangan terkini berkait isu kepala babi yang diletakkan di perkarangan 2 buah masjid Taman Datuk Harun di Petaling Jaya dan Masjid Al-Imam Al-Tirmizi, Taman Seri Sentosa, Jalan Klang Lama.

2. Sebelumnya negara kita cemas dengan insiden pembakaran gereja dan surau ekoran polemik penggunaan kalimah Allah menjadi isu panas dalam negara .

3. Pihak yang tidak bertanggungjawab cuba mengeksploitasi keadaan dengan melancarkan tindakan provokatif yang mencetus ancaman terhadap tahap keselamatan rakyat dan negara .

4. Keadaan ini perlu diredakan segera . Keamanan negara mesti dipelihara . Semua pihak bertanggungjawab dengan pantas menghentikan segala tindakan dan kenyataan yang bersifat provokatif .

5. Dewan Pemuda PAS Malaysia komited dengan tindakan yang positif ke arah menyelesaikan konflik yang tercetus . Tanpa kawalan cepat , berkesan dan bijak keadaan mungkin berjaya dimanipulasi oleh pihak yang sengaja mengambil kesempatan untuk menimbulkan huru hara dalam negara kita .

6. Kerajaan sebagai pihak bertanggungjawab memelihara keamanan dan kesejahteraan rakyat yang berbilang kaum dan agama janganlah lembab dan lambat bertindak seperti mahu membiarkan keadaan semakin parah . Satu demi satu kejadian yang menimpa negara pada hari ini tidak boleh dibiarkan berlarutan . Kerajaan mesti mengambil tindakan tegas dan serius agar negara kembali berada dalam keadaan tenteram dan rakyat yang berbilang kaum dan agama dalam negara ini kembali rasa selamat .

7. Dewan Pemuda PAS Malaysia tidak percaya kerajaan tidak mampu bertindak segera . Selain mengambil tindakan untuk menyiasat , kerajaan juga mesti dilihat telus dan tidak teragak - agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang mencetuskan provokasi dan mengancam keselamatan negara . Keselamatan negara dan rakyat mesti diutamakan mengatasi kepentingan peribadi dan parti .

8. Sementara itu , Dewan Pemuda PAS Malaysia mengharapkan agar seluruh rakyat bertenang dan tidak cepat terpengaruh dengan agenda pihak tertentu yang sengaja mahu menimbulkan hura hara dalam negara dan sekaligus mengambil manfaat dari kekalutan yang timbul . Awasi diri dari perangkap politik kebencian dan balas dendam juga politik opurtunis . Golongan ini hanya mahu mencari kepuasan diri dan hanya menjaga kepentingan mereka . Mereka abaikan kepentingan negara dan maslahah ummah .

9. Semua pihak , khasnya ummat Islam sangat dialu - alukan agar bersatu dalam menangani konflik ini dengan cermat , bijak dan berjiwa besar dengan mengenepikan kepentingan politik kepartian sebaliknya meletakkan masa depan negara yang harmoni dan sejahtera . Seterusnya menumpukan usaha untuk membasmi korupsi , penyalahgunaan kuasa serta penindasan dalam apa jua sektor samaada politik , ekonomi mahupun sosial .

10. Saya juga sangat berharap agar Islam dijadikan asas untuk ummat bersatu dan dahan kukuh tempat berpaut . Hindari semangat perkauman yang sempit dan jauhi sebarang provokasi yang licik dari pihak yang tidak bertanggungjawab .

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails