Friday, January 29, 2010

Calon etnik boleh ubah keadaan


Selepas berakhirnya proses pengundian bagi calon umum dan beberapa kerusi fakulti petang tadi yang menyaksikan kedudukan 15 Pimpinan Bitara dan 6 Mahasiswa Pendidik, tumpuan semua warga UPSI beralih kepada perebutan 4 kerusi etnik yang masih kosong.

Menurut sumber yang mengikuti keadaan terkini calon-calon yang berkemungkinan menyandang 4 kerusi tersebut, kesemuanya dikatakan bebas dan tidak terikat dengan mana-mana kumpulan.

Dalam pada itu timbul juga desas-desus mengatakan kesemua calon etnik dilihat condong kepada Pimpinan Bitara sepert PRK sebelum-sebelum ini.

Walau bagaimanapun, sebahagian besar para pemerhati melihat calon etnik boleh mengubah keadaan dalam menentukan kedudukan semua calon yang menang semasa pembentukan kabinet nanti.

Bagi Mahasiswa Pendidik, 3 kerusi diperlukan bagi menafikan penguasaan majoriti 2/3 Pimpinan Bitara dalam membuat apa-apa keputusan sebelum kabinet dibentuk termasuk memutuskan siapa calon yang harus diletakkan untuk menyandang kerusi Yang Dipertua MPP.

Pimpinan Bitara setakat ini masih belum boleh menarik nafas lega kerana kedudukan 15 kerusi masih belum mencukupi untuk menggunakan AUKU bagi menentukan posisi dalam kabinet MPP seperti yang dilakukan pada PRK yang lalu.

Namun, sekiranya Pimpinan Bitara mampu menarik 2 daripada 4 calon yang menang dalam pemilihan wakil etnik, kuasa majoriti 2/3 mungkin boleh digunakan dalam menentukan keputusan yang dibuat sebelum kabinet dibentuk.

Apa yang pasti, Mahasiswa Pendidik sudah semestinya berusaha bagi menafikan majoriti 2/3 Pimpinan Bitara bagi membolehkan suara mereka didengar dalam percaturan kedudukan kabinet MPP.

Esok merupakan hari penamaan calon bagi keempat-empat kerusi etnik sebelum pembuangan undi dibuat pada Isnin, 1 Februari 2010.

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails