Tuesday, January 26, 2010

Peraturan kempen PRK UTM mencabul demokrasi kampus



  • UTM Skudai, 26 Jan : Kempen pilihanraya kampus UTM telah digerakkan bermula hari ini. Sebanyak 51 kerusi yang dipertandingkan dengan pertambahan 6 kerusi di dua fakulti baru berbanding 46 kerusi pada pilihanraya kampus sebelum ini.

    Namun, calon-calon serta pengerak dari kedua-dua parti iaitu Pro Mahasiswa UTM dan Evolusi Mahasiswa dikejutkan dengan peraturan kempen yang membunuh demokrasi kampus secara keseluruhannya. Peraturan kempen dilihat semakin ketat dan calon-calon terpaksa berhadapan dengan birokrasi yang tinggi daripada pihak pentadbiran.

    Antara peraturan yang dikenakan kepada calon mahasiswa dalam pilihanraya kampus kali ini adalah seperti:

    1. speaker corner hanya boleh diadakan ditempat yang dibenarkan oleh pihak urusetia pilihanraya sahaja.

    2. Setiap calon hanya terhad berucap 3 kali sahaja semasa kempen di speaker corner

    3. Calon juga diberi masa yang terhad untuk berucap ketika berkempen

    4. Tidak dibenarkan berkempen di bilik kuliah kecuali dengan kebenaran dekan

    5. tidak dibenarkan berkempen secara kumpulan

    6. Dan bermacam-macam lagi sekatan yang diberikan.

    Masa kempen yang terhad disamping birokrasi untuk berkempen yang semakin ketat menjadikan Pilihanraya kampus kali sangat tidak demokratik malah menyekat sifat kreatif mahasiswa untuk berkempen. Ini merupakan salah satu sejarah terburuk demokrasi kampus UTM yang pernah dilalui sepanjang pilihanraya kampus berlangsung.

    Pro Mahasiswa UTM juga mendapat laporan daripada sahabat kampus lain bahawa peraturan kempen seperti ini bukan sahaja berlaku di UTM malah hampir disetiap kampus. Apa makna semua ini?? adakah ini salah satu pembodohan tersistematik yang ingin dilakukan oleh pihak pentadbiran kepada mahasiswa??adakah anda sebagai mahasiswa ingin terus diperbodohkan seperti ini? Persoalan-persoalan ini perlu dijawab dan dinilai oleh mahasiswa mahupun pihak pentadbiran.

    Mahasiswa dilihat semakin diperbudakkan dengan mengenakan peraturan kempen yang tidak munasabah. Kalau inilah amalan yang ingin diteruskan oleh pihak pentadbiran dalam pemilihan pemimpin mahasiswa, kita akan melihat kepimpinan Mahasiswa UTM yang dipilih hanyalah berdasarkan paras rupa yang cantik dan kacak, bukan pula dinilai dari sudut kreadibiliti kepimpinan dan kebolehan dalam memimpin.

    Dari Mahasiswa Untuk Mahasiswa

    Student Power!!!

  • http://promahasiswautm.blogspot.com

    No comments:

    Post a Comment

    kekoh sokmo

    Related Posts with Thumbnails