Friday, April 9, 2010

PM Turki terus kecam Israel-Erdogan sehebat namanya


PARIS 8 April - Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan (gambar) semalam meningkatkan kecaman ke atas Israel dan mengejek ulasan yang dibuat oleh Perdana Menteri Israel, yang memberi pembayang kekeruhan hubungan negara Yahudi itu dengan satu-satu sekutunya dalam dunia Islam.

Erdogan yang baru menamatkan rangka lawatan rasmi ke Perancis untuk mengukuhkan hubungan dagang dan rundingan kemasukan Turki ke dalam Kesatuan Eropah (EU), berulang kali mengkritik polisi Israel sejak rejim Zionis itu membedil teruk Genting Gaza tahun lalu.

Beliau memberitahu pemberita di Paris mengenai pandangannya berhubung Israel yang disifatkan sebagai ancaman kepada kedamaian Asia Barat sejak serangan ke atas Gaza, yang meragut nyawa kira-kira 1,400 penduduk Palestin.

Di Baitulmaqdis, Benjamin Netanyahu membalas dengan kenyataan 'sesal bila Erdogan memilih untuk menyerang Israel berulang kali' dan ia tidak menyumbang kepada kestabilan dan kemajuan hubungan di rantau ini.

Erdogan sekali lagi menafikan ulasan Netanyahu apabila menyifatkan Israel semakin mengasingkan diri.

"Pihak berkuasa Israel tidak pernah mempersoalkan diri mereka sendiri. Apa yang mereka buat hanyalah mempersoalkan apa pemimpin politik lain katakan.

"Tidak ada satu hari yang berlalu tanpa rasa diri mereka betul... mereka sentiasa di pihak yang benar: itulah cara mereka melihat diri mereka, namun itu bukan apa yang dunia fikirkan," kata beliau.

Erdogan turut memberi amaran menentang sekatan antarabangsa baru atau penggunaan kekerasan ke atas Iran, yang dituduh barat membangunkan program pengayaan nuklear secara haram. - AP-UTUSAN

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails