Friday, March 26, 2010

BELAJAR DARI ALAM II

Manusia belajar dari pengalaman dan mempunyai tabiat ingin mencuba.Kita belajar merangkak dan berjalan; mencubanya walaupun jatuh dan terus bangun.

Sewaktu kecil, kita tak tahu api itu panas, lalu dipegangnya dan kemudian menangis.Itulah pengalaman dan pengetahuan.

Mari kita belajar dari anai-anai dan semut ketika mereka bekerja membuat sarang.Mereka adalah makhluk yang kecil saiznya,tetapi mereka mampu menyiapkan sarang yang cantik dalam masa singkat.
Kita juga boleh melihat bagaimana ibu burung ketika memberi anak-anaknya makan.Ibu burung tidak membawa balik makanan untuk kesemua anaknya sekaligus.Tetapi ibu burung memberi makanan pada anaknya berperingkat.Di sini terdapat satu pengajaran dari ibu burung, bahawa jika mendidik anak,tidak semua pemintaan anak dituruti.Jika kesemua pemintaan dituruti, dewasa kelak akan binasa seperti filem Anakku Sazali.


Oleh itu, kita sebagai orang Islam mestilah berpegang dengan pegangan ajaran Islam.Tanpa pegangan kepada Allah, hidup kita menjadi kosong dan hidup tanpa pedoman.Baik buruk kehidupan di sana kelak, ditentukan oleh kehidupan kita sekarang ini.Jika mudah melakukan amal kebajikan serta kebaikan, maka sudah pasti ganjarannya juga adalah baik.

sumber: Akhi Nazrie

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails