Sunday, March 28, 2010

Masjid tertua Beijing tarik pengunjung seluruh dunia



BEIJING, 28 Mac — Sambil memakai songkok buatan Malaysia, imam masjid tertua dan terbesar Beijing, dengan penuh ceria mempelawa para pelawat memasuki kawasan masjid berkenaan.

Taudin Baiyuchin, 62, berkata masjid seluas 10,000 meter persegi dan memiliki seni bina bercirikan budaya Islam serta Cina itu menjadi tumpuan umat Islam dari seluruh dunia.

Kedai dan pasar raya yang menjual makanan halal juga mudah didapati di sekitar kawasan masjid berkenaan.

“Saya sungguh gembira melihat umat Islam dari seluruh dunia mengunjungi masjid ini... semua umat Islam adalah bersaudara.

“Songkok ini adalah pemberian seorang pelawat dari Malaysia,” kata imam itu sambil memegang sebuah buku nota bersaiz A-4 yang mengandungi komen mereka yang melawat masjid berkenaan.

Dibina pada tahun 1996, Masjid Niujie berdiri megah di daerah Xuanwu, kawasan kediaman paling ramai umat Islam di ibu negara China ini.

Xuanwu juga adalah sebuah bandar moden yang sentiasa sibuk dengan pelbagai kegiatan.

Taudin, yang menjadi imam di masjid itu sejak 10 tahun lepas, berkata Masjid Nuijie pernah menerima kunjungan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Najib Tun Razak, sebelum beliau menjadi perdana menteri.

“Rakyat Malaysia sungguh baik hati, peramah dan negara mereka juga cantik... saya melihatnya dalam gambar dan berharap akan berpeluang ke sana,” kata beliau.

Kerajaan China membiayai beberapa projek pemulihan masjid berkenaan, yang dianggap antara masjid paling terkenal di dunia sejak 1949.

Pada 2005, kerajaan menyumbangkan 25 juta Yuan bagi melaksanakan kerja pembaikan dan pembesaran Masjid Niujie — projek terbesar seumpamanya setakat ini — termasuk membina semula Dewan Wanita.

Sementara itu, Imam Wilayah Ningxia, Ding Guobao, 42, yang ditemui di masjid berkenan Jumaat lepas, berkata pelawat Islam ke China pasti berminat mengunjungi wilayah kediamannya, yang merupakan antara kawasan paling ramai penduduk Islam di negara ini. “Wilayah kami mempunyai lebih dua juta penduduk Islam, banyak masjid dan restoran makanan halal.

“Wilayah kami juga terkenal kerana sinseh dan kaligrafi,” kata Ding, yang akan berlepas ke Mesir bagi menghadiri satu mesyuarat berkaitan Islam.

Sekumpulan pelajar Malaysia yang mengikuti pengajian bahasa Mandarin di Beijing Foreign Studies University dan sekumpulan petugas lapangan terbang dari Pulau Pinang adalah antara umat Islam yang menunaikan solat Jumaat di masjid itu minggu lepas. — Bernama


No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails