Wednesday, March 31, 2010

Kejadian Bangunan Runtuh, Mungkin Satu Pembalasan

http://buletinonline.net/images/stories/berita23/inosruntuhnota.jpgPAS menggesa pihak terbabit menjalankan siasatan yang telus dan menyeluruh keatas kejadian bangunan Institut Oseanografi & Institut Akuakultur Tropika (INOS-AKUATROP), Universiti Malaysia Terengganu (UMT) yang runtuh semalam 29 Mac.

Timbalan Ketua Dewan Ulamak PAS Terengganu, Ustaz Abu Bakar Abdullah berkata demikian ketika ditemui semalam.


”Kita (PAS) minta pihak yang bertanggungjawab melakukan siasatan secara terperinci, (mengenalpasti) punca menyebabkan keruntuhan (yang) berlaku,”ujarnya.

Sehubungan itu, beliau menyifatkan, kejadian demi kejadian bangunan runtuh yang semakin banyak berlaku dinegeri ini adalah ‘satu pembalasan’ akibat perbuatan zalim kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN).

”Kalau kita lihat, selepas daripada perobohan Masjid Bujal oleh kerajaan Barisan Nasional, jadi, tragedy keruntuhan bangunan-bangunan sentiasa berlaku, mungkin ini satu pembalasan daripada Allah SWT,”jelasnya

Katanya, perkara tersebut sepatutnya menjadi iktibar kepada pihak berkuasa supaya kerajaan berhati-hati mengambil tindakan dalam soal yang melibatkan kepentingan ugama dan orang ramai.

Oleh itu, katanya, peristiwa runtuhnya lantai tingkat empat bangunan INOS-AKUATROP di UMT adalah rentetan daripada peristiwa-peristiwa runtuh yang berlaku sebelum ini.

Oleh yang demikian, beliau mengharapkan, dengan kejadian ‘runtuh’ terbaru yang berlaku, kerajaan dapat membuat siasatan dan mengambil langkah pencegahan, supaya ianya tidak berulang.

Mengulas lanjut tragedi yang berlaku di UMT, beliau berpendapat tidak munasabah bangunan empat tingkat yang tinggi, tidak bertiang, menggunakan perancah (scaffolding) untuk membuat konkrit lantai.

Bagaimana pun, beliau berkta ianya perlu disiasat, termasuk kenyataan Menteri Besar yang menyatakan kejadian tersebut berlaku kerana kecuaian pekerja terbabit.

”Tengok dari gambar itu, bangunan itu, saya tak nampak ada ‘staging’ (perancah), saya pun kurang pasti, kalau ‘staging’ kalau tinggi (empat tingkat) begitu tidak munasabah,

”sekarang ni, perlulah dibuat siasatan supaya punca yang tepat, samada ‘staging’ itu patah atau pun tidak, perlu kepada siasatan yang tepat dan telus,”tegasnya.

Dalam kejadian yang beraku pada jam 5.15 petang semalam, pihak bo,bad an penyelamat merasakan ia berlaku kerana ketidakupayaan perancah menyokong struktur, lalu lantai tingkat empat yang sedang di konkrit runtuh.

Seramai lima orang pekerja warga Bangladesh terlibat dengan kejadian yang meragut salah seorang daripada mereka, manakala yang lain masih dirawat di hospital.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said menyatakan, kejadian tersebut berlaku kerana kecuaian para pekerja terbabit.

sumber: pemudabesut

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails