Thursday, March 25, 2010

PAS sokong gesa OIC panggil sidang tergempar

Mahmoud al-Abrash dari Syria

KUALA LUMPUR, 25 Mac: PAS menyokong gesaan yang dibuat oleh Speaker Mahmoud al-Abrash dari Syria, Ali Larijani (Republik Islam Iran) dan Mehmet Ali (Turki) supaya Pertubuhan Negara-negara Persidangan Islam (OIC) memanggil sidang tergempar bagi membincangkan tindakan yang berkesan terhadap keganasan regim zionis Israel terhadap tempat suci dan penduduk awam Palestin.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa pencerobohan pasukan bersenjata zionis Israel terhadap Masjid al-Aqsa untuk kesekian kalinya adalah merupakan satu lagi siri tindakan keganasan tajaan negara haram Israel yang melangkaui kewarasan tamadun manusia.

Tambahnya, tindakan zalim itu bukan sahaja dialami oleh penduduk awam Baitul Maqdis dan Palestin tetapi ianya juga merupakan satu tindakan angkuh serta bongkak regim zionis terhadap umat Islam di seluruh dunia.

PAS, katanya menyedari bahawa tindakan yang diambil oleh OIC sebelum ini ternyata tidak berupaya untuk mengekang keganasan pihak zionis Israel tetapi dalam masa yang sama semua pihak adalah tidak wajar untuk berputus asa dalam mencari penyelesaian terhadap konflik ciptaan zionis itu.

“PAS juga ingin menyeru agar rakyat dan kerajaan umat Islam serta seluruh pencinta keamanan dari kalangan masyarakat antarabangsa agar dapat merangka strategi baru yang lebih serius dan berkesan untuk memberikan tekanan kepada regim zionis itu,” ujarnya dalam satu kenyataan.


sumber: harakahdaily

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails