Thursday, March 18, 2010

Patung zaman Firaun berusia 3,400 tahun ditemui


KAHERAH 17 Mac - Pasukan kaji purba menemui patung granit besar berwarna merah di selatan Mesir di makam firaun paling berkuasa yang pernah memerintah hampir 3,400 tahun dahulu.

Menurut kenyataan Kementerian Kebudayaan Mesir semalam, pasukan itu turut menemui patung Thoth setinggi empat meter, dewa purba yang dipuja dan antara yang tertinggi dalam patung firaun Amenhotep III dan berdiri di sebelah satu lagi patung dewa.

Kedua-duanya ditemui tertanam di makam firaun di tebing barat Nil, selatan kuil Luxor.

Pada 28 Februari lalu, kumpulan kaji purba menemui kepala patung granit besar berwarna merah milik Amenhotep III di tempat sama yang mempunyai ketinggian seperti orang dewasa. Ia adalah ukiran muka Amenhotep III yang paling sempurna pernah ditemui.

Amenhotep III, datuk kepada firaun kanak-kanak, Tuntankhamun, memerintah dari 1387 hingga 1348 Sebelum Masihi ketika zaman kegemilangan Mesir yang menguasai empayar dari Nubia di selatan hingga ke Syria di utara.

Kuil tersebut telah mengalami kerosakan teruk yang berkemungkinan disebabkan banjir dan hanya mempunyai sedikit tembok yang masih kekal.

Bagaimanapun kumpulan kaji purba berjaya menggali keluar kekayaan artifak dan patung yang tertanam di bawah runtuhan, termasuk dua patung Amenhotep yang diperbuat daripada granit hitam pada Mac 2009. - AP


sumber:Meloya-utusan

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails