Thursday, March 18, 2010

SKMM terima 101 aduan kandungan laman web, blog


KUALA LUMPUR, 18 Mac — Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah menerima 101 aduan berhubung kandungan laman web atau blog mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 bagi tempoh Januari hingga 23 Feb lepas, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata terdapat 58 aduan bagi kandungan lucah dan 43 aduan bagi kandungan mengancam serta jelik, termasuk laman web atau blog yang menghina sultan.

Daripada jumlah itu, 15 kes aduan sedang disiasat mengikut Seksyen 211 dan 233 (1) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 manakala 63 kes disiasat kerana kesalahan melanggar pelbagai akta.

“Terdapat enam kes pendakwaan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 berhubung pelbagai kesalahan berkaitan dengan kandungan laman web atau blog,” katanya ketika menjawab soalan Datuk Ismail Abdul Muttalib (BN-Maran), yang bertanya mengeni tindakan yang telah diambil oleh kerajaan terhadap penulis blog yang sering menyebarkan isu yang boleh menjejaskan perpaduan dan keharmonian negara.

Kepada soalan tambahan Ismail berhubung halangan yang dihadapi oleh SKMM dan cadangan untuk melaksanakan tindakan lebih berkesan terhadap penulis blog yang menyiarkan isu yang boleh menjejaskan perpaduan, Rais berkata, perkara tersebut merupakan persoalan induk kepada kementerian dan semua agensi penguatkuasa yang menjalankkan tugasan mengikut Akta Multimedia dan Komunikasi.

“Sesungguhnya SKMM mempunyai kuasa-kuasa yang boleh dikatakan genap di bawah seksyen-seksyen 211 dan 233, dan kekuasaan-kekuasaan yang ada di bawah undang-undang yang lain yang menjurus kepada Akta Hasutan 1948, akta yang menjurus kepada jenayah iaitu Kanun Keseksaan dan juga undang-undang yang lain,” katanya.

Rais berkata bahawa tiga bulan lepas, Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan serta bahagian undang-undang telahpun menjalinkan kerjasama.

“Jadi, insya-Allah dengan kerapian tindakan-tindakan ini, kita akan dapat menjalankan tugas di bawah undang-undang negara kita,” katanya.

Datuk Kamarudin Jaffar (Pas-Tumpat) pula berkata selain penulis blog, kementerian juga perlu memantau dan mengambil tindakan terhadap media yang menyiarkan berita kurang tepat. — Bernama

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails