Saturday, March 20, 2010

Mahasiswa menggugat!!!


Selepas halangan demi halangan, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) hari ini meneruskan kongres gerakan mahasiswa anjuran mereka dengan penuh daif, sehingga pesertanya terpaksa duduk bergelimpangan di lantai.

Walaupun program tersebut berlangsung di tempat yang penuh selesa di sebuah dewan milik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), kumpulan tersebut mendakwa kerana “mahalnya” dewan itu, mereka tidak lagi mampu menyewa kerusi.

“Kami tidak mampu bayar. Dewan ini bukannya murah. Cuba tengok di sebelah sana,” kata pengerusinya Hilman Idham sambil menunjuk ke arah tabung derma yang diletakkan di sebelah pintu masuk dewan tempat program itu berlangsung.

Semalam, sebuah universiti universiti di Lembah Klang Universiti Malaya (UM) dilaporkan melarang pelajarnya menghadiri program anjuran SMM yang sering dilabelkan sebagai propembangkang.

Dalam notis yang ditampal di sekitar universiti itu semalam, kongres tersebut didakwa bakal membincangkan isu-isu politik yang bertentangan dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Ditemui Malaysiakini di program tersebut, Hilman menceritakan, SMM terpaksa bertukar tempat di saat akhir (semalam) kerana “disabotaj” pihak-pihak tertentu.

Katanya program tersebut tersebutnya yang sepatunya berlangsung di sebuah dewan di Taman Setiawangsa ditukar tempatnya setelah “dihalang” dengan pelbagai alasan.

Hilman berkata, ketika pihaknya mahu mengadakan raptai program semalam, seorang pegawai yang ditugaskan menjaga dewan berkenaan memberitahu mereka, program tersebut tidak sesuai dijalankan di dewan milik Majlis Amanah Rakyat (MARA) itu.

Menurut pemimpin pro-Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu, kakitangan tersebut antaranya memberitu mereka, program tersebut “tidak sesuai” dijalankan di situ kerana melibatkan anak ketua pembangkan Nurul Izzah Anwar.

Bagaimanapun kedatangan Nurul Izzah yang juga ahli parlimen Pantai bagi merasmikan program tersebut pagi ini ternyata mengubat hati kira-kira kira 200 penuntut daripada pelbagai universiti di seluruh negara itu.

Dalam ucapannya, beliau antaranya mengimbau kembali detik-detik ketika bapanya Datuk Seri Anwar Ibrahim bergelut dalam gerakan reformasi sepuluh tahun lalu.

Ahli parlimen Bukit Tunku Lau Weng San juga turut hadir menyaksikan program tersebut. Beliau turut kelihatan duduk bersila di lantai.

Pada hari ini, di tempat yang sama, sekretariat belia Selangor turut mengadakan persidangan anak muda di tempat yang sama, tetapi dewan yang berbeza, sekali gus memeriahkan lagi suasana sekitar kawasan itu.


sumber:malaysiakini

No comments:

Post a Comment

kekoh sokmo

Related Posts with Thumbnails